DT FAN KOMIKS #04 - STORM (J. Takáč / F. Mráz)


Odkedy sa zrodila myšlienka súborného vydania STORMa som premýšľal, ako by som asi uviedol túto slovenskú komiksovú legendu (keby som mal tú možnosť)? Obligátnym a zo všetkých strán útočiacim "najlepší slovenský komiks všetkých čias"? Určite nie, STORM si zaslúži oveľa viac, než prázdne komerčné frázy á la slovenské televízie. Potom som na to prišiel - STORM nepotrebuje žiadny úvod. STORM je proste STORM.

Potom ma napadlo, že by bolo dobré napísať nejaký príhovor - aby bolo jasné, akú cestu tento komiks prešiel od dôb, kedy svetlo sveta uzrela jeho prvá stránka, podeliť sa o pocity, ktoré som mal vtedy a ktoré mám dodnes. Lenže potom sa stal malý zázrak a ten príhovor mi napísal sám Ferko MRÁZ, výtvarník, komiksák, otec STORMa a spriatelená duša. Ja som si ho prečítal a hneď som vedel, že nič viac už nemusí byť napísané.

Tak čo by som mohol urobiť ja, pýtal som sa sám seba. A tak som urobil to, čo som vedel najlepšie. Pripravil som súborné elektronické vydanie STORMA - naskenoval všetky stránky komiksu, vyčistil chyby tlače a papiera (predsa len, dvadsať rokov je dvadsať rokov), zjednotil formát i farebnosť, pridal vystrihovačky, pripravil obálku i plagát... Jeden môj známy sa ma raz opýtal, načo sa s tým (myslel zošity DT Fan Komiks) toľko piplám: všetky tie obálky, plagáty, vystrihovačky - veď keď sa to nedá vytlačiť, nebude sa to ani predávať, tak je to zbytočné... Lenže ja neviem robiť veci polovičato - len, aby bolo. A tieto komiksy si zaslúžia tú najlepšiu starostlivosť a všetku možnú pozornosť. Takže som im dal všetko, čo by dostali, keby šli do plnofarebnej tlače na ten najkvalitnejší papier a vo vysokom náklade... Kus svojho srdca...

Juraj Takáč
Narodil sa 28. marca 1947 vo Vlachoch. Študoval na Strednej priemyselnej škole geologicko-baníckej v Spišskej Novej Vsi, kde v roku 1966 maturoval, v rokoch 1966 - 1971 študoval na Baníckej fakulte Vysokej školy technickej v Košiciach. Po štúdiách pracoval v národnom podniku Keramické závody, v rokoch 1988 - 1994 ako generálny riaditeľ, od 1994 pôsobil v podniku KERKO, a. s., v Košiciach. Prozaické príspevky publikoval v Novom slove, Romboide a Literárnom týždenníku, získal ocenenia v literárnych súťažiach (Jašíkova Turzovka). Samostatne debutoval dobrodružnou knihou pre detských čitateľov Lietajúci tanier a Indiáni (1989), po ktorej nasledovali knihy pre mládež Kaskadéri v hmle (1991), Lietajúci tanier a láska (1994). Spolupracuje s rozhlasom a televíziou.

František Mráz
Narodil sa 19. apríla 1953 v Žiline. V roku 1968 tam ukončil štúdiá na SVŠ. V rokoch 1972-1976 študoval na PdF v Banskej Bystrici - aprobáciu slovenský jazyk - výtvarná výchova. Do roku 1987 pôsobil ako učiteľ na základnej škole v Sihelnom na Orave, od roku 1987 žije vo Fiľakove, kde vyučuje na ZUŠ výtvarný odbor. Od roku 1987 prejavil cieľavedomý záujem o comics a dianie okolo neho, stal sa zakladateľom a šéfredaktorom unikátneho comicsového časopisu BUBLINKY, kam aj pravidelne prispieval. Po zániku tohoto časopisu založil spolu s viacerými ďalšími zanietencami tohoto žánru Slovenský klub autorov comicsu ZANOTA. V súšasnosti pôsobí ako riaditeľ Základnej umeleckej školy vo Fiľakove.




Kliknutím na obrázok sa otvorí konkrétne číslo edície DARK TOWER FAN KOMIKS v novom okne ako listovacia  e-publikácia. Listovať stránkami je možné uchopením rohov stránok, či kliknutím na šípky po stranách, alebo na malé šípky v dolnom riadku. Pre zobrazenie celej stránky stačí na ňu dvakrát kliknúť.


Edícia DARK TOWER FAN KOMIKS je nástrojom elektronického publikovania ucelených komiksových diel slovenských autorov, samozrejme s ich priamym zvolením. Publikácie sú prístupné len prostredníctvom webstránok blogu http://komiksarchiv.blogspot.com na nekomerčnej báze, takže nie je povolená tlač, ani sťahovanie súborov (pretože v rámci fan projektu  zatiaľ nie je priestor pre finančné ohodnotenie autorov). Vybrané komiksy tak slúžia ako bezplatná prezentácia prác autorov a zároveň ako základ Zlatého fondu slovenského komiksu - pretože aj mladšie generácie majú právo vedieť, kto bol Storm, že Fiala nie je záhradný kvietok a že s Mrázom nemusia zažiť len omrzliny.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990