Encyklopedie komiksu v Československu 1945 - 1989

Vďaka mojim častým návštevám všetkých možných kníhkupectiev som prednedávnom narazil na zaujímavú knižku. Moje oči zaevidovali a rozpoznali nezameniteľné kresby Františka Kobíka v kombinácii s logom časopisu ABC, mozog vyhodnotil a ruky okamžite zareagovali. Už po krátkom prelistovaní som pochopil, že ide o zaujímavú publikáciu, ktorá pod všeobecným názvom ENCYKLOPEDIE KOMIKSU (v Československu 1945 - 1989) ukrýva prierez komiksami, ktoré v danom období uverejnil mládežnícky časopis ABC. Vzhľadom na moju záľubu v archívnych štósoch buničiny som neodolal a knihu od vydavateľstva XYZ som si objednal.


Čas, kým sa knižka ocitla v mojich rukách som (okrem prípravy ďalšieho čísla BUBLINIEK) venoval hľadaniu informácií na internete. A čuduj sa svete - na servri Komiksarium.cz som narazil na trojdielnu 'recenziu', zameranú na vytknutie obsahových a tiež koncepčných chýb encyklopédie, následne obohatenú aj o reakciu oboch autorov Ládka a Pavelku. Netuším, čím to je (či arogantným a znevažujúcim prístupom autorov recenzie ku knihe a jej tvorcom, alebo nekompromisne odmietavým prístupom recenzentov ku komiksom z obdobia pred rokom 1989), ale kniha ma začala zaujímať stále viac a už som sa nevedel dočkať, keď sa do nej budem môcť zahĺbiť.

Už po prvých minútach strávených nad touto knižkou mi ale bolo jasné, že z nej budem mať radosť. Na stole pri Encyklopédii sa v zápätí objavili všetky štyri knihy komiksov a na mojej tvári úsmev. Kniha encyklopedickými dvojstránkami oboznamuje čitateľov s komiksami, autormi a vytvára tak akýsi pohľad do zákulisia československého 'ábíčkárskeho' komiksu. Výrazným príbehom (Kruan, Strážcovia ...) je venovaný väčší priestor, rovnako sa celou knihou vinie stuha spomienok pána Tomana. Bonusom je zverejnenie kompletného príbehu dvoch vojenských sniperov Prerušený súboj a zaujímavosťou (síce súčasný, ale zaujímavý) komiks maľovaný priamo prstami.

Priznávam, že sama o sebe nemá Encyklopédia taký efekt, ako v spojení s už spomínanými Veľkými knihami komiksov (vyd. BBart), na ktoré sa častokrát odkazuje (príp. priamo s originálnymi komiksami z ABC), napriek tomu si nad ňou pamätníci príjemne zaspomínajú a mládežníci pochopia, že komiks nie je len Batman a Superman, ale že kvalitné kreslené príbehy majú u nás dlhoročnú tradíciu (čitatelia tohoto BUBLINKOVÉHO blogu to vedia už dávno :))). Mne nezostáva viac, než fanúšikom československého komiksu knihu doporučiť a autorom popriať mnoho trpezlivosi pri zostavovaní ďalších dielov.

Súvisiace odkazy:
Encyklopedie komiksu v Československu vzbuzuje u čtenářů „ostalgii“ (1. část)
(doporučujem prečítať aj komentár p. Tomana alias Hadžiho k recenzii)
Encyklopedie komiksu v Československu vzbuzuje u čtenářů „ostalgii“ (2. část)
Encyklopedie komiksu v Československu vzbuzuje u čtenářů „ostalgii“ (3. část)
Encyklopedie komiksu v Československu: Reakce autorů
První díl Encyklopedie komiksu listuje Ábíčkem
Komiks v totalitním Československu zdaleka nebyl jen Čtyřlístek

Komentáre

  1. Možno mimo tému, ale musím to napísať.
    Včera som si listoval starý CREW (cca 2003-2004) a našiel som tam zoznam všetkých CS komiksov aj s ich odhadovanou zberateľslou hodnotou.

    Bublinky - Fiľakovo - pôvodná cena 13 Kčs - odhadovaná cena 40 Kč :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zeby som to zacal vsetko predavat? Zena by sa iste potesila... :)))

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

HISTÓRIA SLOVENSKÉHO KOMIKSU I.

Mayovky v česko-slovenskom komikse

BUBLINKY 01/1990