HISTÓRIA SVETOVÉHO KOMIKSU II. (pokračovanie)
Aby sa nezabudlo ani na Európu - belgičan Georges HERGÉ už v roku 1929 vytvoril TINTINA a jeho priateľa kapitána Haddocka, ktorí vychádzajú dodnes vo vysokých nákladoch na celom svete - dokonca dva diely vyšli i v slovenčine. Paradoxom je, že práve v čase, keď komiks nastúpil na svoju cestu slávy svetom, v krajine jeho vzniku, v USA, sa nad komiksom sťahujú mračná. V roku 1954 vydáva newyorský psychiater Dr. Frederic Wertham knihu „Zvádzanie nevinných" a dokazuje v nej, aký neblahý vplyv na ľudskú dušu má čítanie komiksov. Následkom je všeobecná hystéria a zavedie cenzúry komiksov kódexom, ktorý sa nazýval COMICS CODE OF AMERICA.
Ako príklad uvádzam „neporušiteľné desatoro" vydavateľstva Premium:
Ako príklad uvádzam „neporušiteľné desatoro" vydavateľstva Premium:
- Účel nesvätí prostriedky. Hrdinovia nesmú ľubovoľne porušovať zákony morálky, aj keby to robili pre dobro sveta.
- Príbeh nesmie obsahovať podnety pre zločinnosť detí.
- Zločin sa nevypláca. Každý zločin musí byť potrestaný.
- Vyhýbajte sa dráždivým kresbám.
- Nezosmiešňujte úrady a štátnych úradníkov.
- Hrdinovia nesmú byť bezprostrednou príčinou smrti zločincov.
- Vyhýbajte sa scénam mučenia.
- Nepoužívajte hrôzostrašné scény a scény mučenia.
- Vyhýbajte sa zobrazovaniu hrdinov ako polobohov.
- Vyhýbajte sa braniu mena Božieho nadarmo z nepoužívajte nadávky, odvolené od mena Božieho.
Komiks v Amerike sa i vďaka týmto obmedzeniam dostáva na vedľajšiu koľaj, mladí talentovaní autori odchádzajú do „undegroundu" a odmietajú sa prispôsobiť týmto umelým normám. Chcú robiť komiks pre dospelých, komiks bez predpisov. Hranice komiksu treba posunúť ďalej a najpriaznivejšiu atmosféru nachádza KOMIKS v Európe - vo Francúzsku.
V roku 1961 vyšli prvé príbehy najslávnejšieho Gala - malého ASTERIXA /René GOSCINY a Albert UDERZO/ a prekvapivo, i keď sa tvári navonok ako hrdina pre deti - získava si srdcia najmä, mladých ľudí a dospelých čitateľov. V tom istom roku bol v Paríži založený CLUB DES AMIS DE LA BANDE DESSINÉE /Klub priateľov kreslených seriálov/.
Jean-Claude FOREST v roku 1962 vytvoril BARBARELLU, kozmickú „dobrodružku" a otvoril tak cestu pre nový komiks, komiks pre dospelých, a hoci sa voči tejto medzihviezdnej zvodkyni zdvihla vlna kritiky, vývoj už nebolo možné zastaviť - na komiksovú scénu vstupuje nový, MODERNÝ HRDINA.
V roku 1963 na stránkach londýnskeho časopisu Evening Standard prvýkrát hosťuje MODESTY BLAISE /ženská obdoba Jamesa Bonda - scenárista Peter O'DONNEL a kresliar Jim HOLDAWAY/, Marvel Comics Group v roku 1962 prichádza s pavúčím mužom - SPIDERMANOM Stana LEEHO, Hugo PRATT začína v roku 1967 kresliť dobrodružstvá námorníka CORTA MALTÉSA.
V tom istom roku - teda 1967 - sa komiks napriek všetkým neprajníkom dostáva do najsvätejšieho stánku umenia - do Louvru - a pod názvom BANDE DESSINÉE ET FIGURATION NARRATIVE putuje tri roky po všetkých veľkých výstavných sálach európskych veľkomiest.
A taktovku vývoja drží v rukách ešte stále Francúzsko. Po roku 1970 šéfredaktor magazínu PILOTE René Gosciny síce dáva priestor novým talentom a komiksovej avantgarde, títo však postupne odchádzajú a v roku 1975 autori Philippe DRUILLET, Jean Giraud alias MOEBIUS a Jean-Pierre DIONET zakladajú nový kultový komiksový časopis - legendárny MÉTAL HURLANT.
Časopis má taký úspech, že už o dva roky vzniká jeho anglická verzia HEAVY METAL, nemecký SCHWERMETAL, škandinávsky TOTAL METAL.
HEAVY METAL dosiahol svoj vrchol začiatkom osemdesiatych rokov a spolupracoval v tom čase so špičkami svetovej komiksovej scény: MOEBIUS /Arzach, Long Tomorrow/, Bernie WRIGHTSON /Swamp Thing, Batman, Aliens/, Richard CORBEN / DEN, Bloodstar/. Po obrovskom úspechu nastal však v čase komiksovej krízy pád a náklad časopisu nezadržateľne začal klesať.
Situácia sa zmenila, keď do kresla šéfredaktora zasadol Kevin EASTMAN, tvorca legendárnych Teenage Mutant Ninja Turtles. Z mesačníka vytvoril dvojmesačník, rozšíril počet strán, vylúčil príbehy na pokračovanie a do tvorby časopisu zatiahol svetovú komiksovú elitu. Náklad začal opäť stúpať a v súčasnosti je časopis jedným z najúspešnejších komiksových magazínov na svete.
Jean-Claude FOREST v roku 1962 vytvoril BARBARELLU, kozmickú „dobrodružku" a otvoril tak cestu pre nový komiks, komiks pre dospelých, a hoci sa voči tejto medzihviezdnej zvodkyni zdvihla vlna kritiky, vývoj už nebolo možné zastaviť - na komiksovú scénu vstupuje nový, MODERNÝ HRDINA.
V roku 1963 na stránkach londýnskeho časopisu Evening Standard prvýkrát hosťuje MODESTY BLAISE /ženská obdoba Jamesa Bonda - scenárista Peter O'DONNEL a kresliar Jim HOLDAWAY/, Marvel Comics Group v roku 1962 prichádza s pavúčím mužom - SPIDERMANOM Stana LEEHO, Hugo PRATT začína v roku 1967 kresliť dobrodružstvá námorníka CORTA MALTÉSA.
V tom istom roku - teda 1967 - sa komiks napriek všetkým neprajníkom dostáva do najsvätejšieho stánku umenia - do Louvru - a pod názvom BANDE DESSINÉE ET FIGURATION NARRATIVE putuje tri roky po všetkých veľkých výstavných sálach európskych veľkomiest.
A taktovku vývoja drží v rukách ešte stále Francúzsko. Po roku 1970 šéfredaktor magazínu PILOTE René Gosciny síce dáva priestor novým talentom a komiksovej avantgarde, títo však postupne odchádzajú a v roku 1975 autori Philippe DRUILLET, Jean Giraud alias MOEBIUS a Jean-Pierre DIONET zakladajú nový kultový komiksový časopis - legendárny MÉTAL HURLANT.
Časopis má taký úspech, že už o dva roky vzniká jeho anglická verzia HEAVY METAL, nemecký SCHWERMETAL, škandinávsky TOTAL METAL.
HEAVY METAL dosiahol svoj vrchol začiatkom osemdesiatych rokov a spolupracoval v tom čase so špičkami svetovej komiksovej scény: MOEBIUS /Arzach, Long Tomorrow/, Bernie WRIGHTSON /Swamp Thing, Batman, Aliens/, Richard CORBEN / DEN, Bloodstar/. Po obrovskom úspechu nastal však v čase komiksovej krízy pád a náklad časopisu nezadržateľne začal klesať.
Situácia sa zmenila, keď do kresla šéfredaktora zasadol Kevin EASTMAN, tvorca legendárnych Teenage Mutant Ninja Turtles. Z mesačníka vytvoril dvojmesačník, rozšíril počet strán, vylúčil príbehy na pokračovanie a do tvorby časopisu zatiahol svetovú komiksovú elitu. Náklad začal opäť stúpať a v súčasnosti je časopis jedným z najúspešnejších komiksových magazínov na svete.
Komentáre
Zverejnenie komentára